UTM-tagga Facebook annonser

Vad är UTM-parametrar och hur använder man dem på Facebook?

Att använda utm-taggar på Facebook-annonser är ett enkelt och effektivt sätt att få insikt i hur dina annonser presterar och vilka som leder till konverteringar. Det hjälper dig att göra mer informerade beslut om din annonsbudget och målgrupp. Så se till att börja använda utm-taggar på dina Facebook-annonser för att kunna spåra dina köp och optimera din marknadsföring.

Här har du en färdig UTM-kod som du kan kopiera och klistra in i "UTM-parametrar" 

UTM KOD TILL FACEBOOK ANNONSER:

utm_source={{site_source_name}}&utm_medium={{placement}}&utm_campaign={{campaign.id}}&utm_term={{adset.id}}&utm_content={{ad.id}}

UTM KOD TILL TIKTOK ANNONSER:

utm_source=__PLACEMENT__&utm_medium=cpc&utm_campaign=__CAMPAIGN_NAME__&utm_term=__AID_NAME__&utm_content=__CID_NAME__-__CID__

 

Använder du Shopify?

Om du använder Shopify och UTM taggar dina annonser så finns det en Shopify app som sammantäller data och räknar ut alla dina viktiga nyckeltal som t.ex ROAS och vinst från varje facebook annons. 

Shopify app : ADWHATCOST 
30 dagars free trial: TRACK30 

Här nedanför ser du en youtube video hur man skriver in sin UTM-kod, samt laddar ner appen ADWHATCOST.

Lämna en kommentar

Alla kommentarer är granskade före publicering